Artikel 1 - Definities
- IDS Consulting: IDS Consulting, gevestigd te Beneden-Leeuwen, KvK-nummer 95934715.
- Klant: degene met wie IDS Consulting een overeenkomst is aangegaan.
- Partijen: IDS Consulting en Klant samen.
- Consument: een Klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.
Artikel 2 - Toepasselijkheid
- Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten en leveringen van diensten door IDS Consulting.
- IDS Consulting en de Klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.
- IDS Consulting en de Klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Klant of van anderen uitdrukkelijk uit.
Artikel 3 - Prijzen
- IDS Consulting hanteert prijzen in euro?s, exclusief btw en exclusief eventuele overige kosten.
- IDS Consulting mag de prijzen van haar diensten op haar website en in andere uitingen altijd wijzigen.
- IDS Consulting en de Klant spreken voor een dienstverlening een totaalbedrag als richtprijs af, tenzij schriftelijk anders wordt afgesproken.
- IDS Consulting mag tot 20% van de richtprijs afwijken.
- IDS Consulting moet de Klant op tijd laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen.
- IDS Consulting kan haar prijzen jaarlijks indexeren.
Artikel 4 - Betalingen en betalingstermijn
- IDS Consulting mag bij het aangaan van de overeenkomst een inhaalslag maken qua facturatie voor het betreffende jaar, waar de afspraken betrekking op hebben.
- De Klant moet een betaling binnen 30 dagen na facturatie hebben voldaan, voor particulieren geldt een betalingstermijn van 14 dagen.
- De betalingstermijnen die IDS Consulting hanteert, zijn fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de Klant het afgesproken bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, zij automatisch in verzuim en in gebreke is, zonder dat IDS Consulting aan de Klant een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke hoeft te stellen.
Artikel 5 - Gevolgen te late betaling
- Betaalt de Klant niet binnen de afgesproken termijn, dan mag IDS Consulting de wettelijke rente per maand voor handelstransacties in rekening brengen vanaf de dag dat de Klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend.
- Wanneer de Klant in verzuim is, moet zij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding betalen aan IDS Consulting.
- De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
- Wanneer de Klant niet op tijd betaalt, mag IDS Consulting haar verplichtingen opschorten totdat de Klant heeft betaald.
- In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de Klant, zijn de vorderingen van IDS Consulting op de Klant onmiddellijk opeisbaar.
- Weigert de Klant haar medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door IDS Consulting, dan moet zij nog steeds de afgesproken prijs betalen.
Artikel 6 - Opschortingsrecht
- De Klant doet hierbij afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.
Artikel 7 - Verrekening
- De Klant doet afstand van haar recht om een schuld aan IDS Consulting te verrekenen met een vordering op IDS Consulting.
Artikel 8 - Verzekering
- IDS Consulting heeft een eigen beroepsaansprakelijkheidsverzekering afgesloten.
Artikel 9 - Garantie
- Wanneer de Klant en IDS Consulting een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor IDS Consulting enkel een inspanningsverplichting en dus geen resultaatsverplichting.
Artikel 10 - Uitvoering van de overeenkomst
- IDS Consulting voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en volgens de eisen van goed vakmanschap uit.
- IDS Consulting mag de afgesproken dienstverlening in zijn geheel of deels laten uitvoeren door anderen.
- De uitvoering van de overeenkomst gebeurt in overleg en na een schriftelijk akkoord en betaling van een eventueel voorschot door de Klant.
- De Klant moet ervoor zorgen dat IDS Consulting op tijd kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst.
- Zorgt de Klant er niet voor dat IDS Consulting tijdig kan beginnen, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten voor rekening van de Klant.
Artikel 11 - Informatieverstrekking door de Klant
- De Klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschikbaar aan IDS Consulting.
- De Klant staat in voor de juistheid en volledigheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit.
- Wanneer en voor zover de Klant dit verzoekt, retourneert IDS Consulting de betreffende bescheiden.
- Stelt de Klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door IDS Consulting redelijkerwijs verlangde informatie, gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van de Klant.
Artikel 12 - Duur overeenkomst dienst
- De overeenkomst tussen IDS Consulting en de Klant betreffende een dienst of diensten wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de aard van de overeenkomst iets anders voortvloeit of anders wordt afgesproken.
- Wanneer de Klant een overeenkomst voor bepaalde tijd aangaat, dan wordt deze na afloop van de termijn stilzwijgend omgezet in een overeenkomst voor onbepaalde tijd, tenzij 1 van de partijen de overeenkomst opzegt met inachtneming van een opzegtermijn van 2 maanden, of een consument de overeenkomst opzegt met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand, waardoor de overeenkomst automatisch eindigt.
Artikel 13 - Opzeggen dienst voor onbepaalde tijd
- De Klant kan een overeenkomst voor een dienst voor onbepaalde tijd opzeggen met een opzegtermijn van 2 maanden.
- Een consument mag een overeenkomst voor een dienst voor onbepaalde tijd opzeggen met een opzegtermijn van 1 maand.
Artikel 14 - Geheimhouding
- De Klant houdt iedere informatie, in welke vorm dan ook, die zij van IDS Consulting ontvangt geheim.
- Hetzelfde geldt voor alle andere informatie betreffende IDS Consulting waarvan de Klant weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat deze geheim of vertrouwelijk is, dan wel waarvan zij kan verwachten dat verspreiding ervan IDS Consulting schade kan berokkenen.
- De Klant neemt alle nodige maatregelen om ervoor te zorgen dat zij de informatie in lid 1 en 2 geheimhoudt.
- De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt niet voor informatie:
- die al openbaar was voordat de Klant deze informatie vernam of die later openbaar is geworden zonder dat dit het gevolg was van een schending van de geheimhoudingsplicht van de Klant
- die door de Klant openbaar gemaakt wordt op grond van een wettelijke plicht
- De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt voor de duur van de onderliggende overeenkomst en voor een periode van 3 jaar na afloop daarvan.
Artikel 15 - Boetebeding
- Wanneer de Klant het artikel over geheimhouding of intellectueel eigendom overtreedt, dan moet zij aan IDS Consulting voor elke overtreding een onmiddellijk opeisbare boete betalen.
- Is de Klant een consument dan bedraagt de boete in lid 1: ? 1.000.
- Is de Klant geen consument dan bedraagt de boete in lid 1: ? 5.000
- Daarnaast moet de Klant een bedrag van 5% van toepasselijke bedrag in lid 2 of 3 betalen voor elke dag dat die overtreding voortduurt.
- De Klant moet de boete in lid 1 betalen zonder dat een ingebrekestelling of gerechtelijke procedure nodig is. Ook hoeft er geen sprake te zijn van schade.
- IDS Consulting mag naast de boete in lid 1 ook een schadevergoeding eisen van de Klant.
Artikel 16 - Vrijwaring
- De Klant vrijwaart IDS Consulting tegen alle aanspraken van anderen die verband houden met de door IDS Consulting verleende diensten.
Artikel 17 - Klachten
- De Klant moet een door IDS Consulting verleende dienst zo snel mogelijk onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
- Beantwoordt een verleende dienst niet aan dat wat de Klant redelijkerwijs mocht verwachten, dan moet de Klant IDS Consulting daarvan op de hoogte te stellen binnen 1 maand na het vaststellen van de tekortkoming.
- Een consument moet uiterlijk binnen 2 maanden na het vaststellen van de tekortkoming IDS Consulting hiervan op de hoogte stellen.
- De Klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat IDS Consulting hierop gepast kan reageren.
- De Klant moet aantonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen de Klant en IDS Consulting.
- Wanneer een klacht gaat over lopende werkzaamheden, dan kan de Klant niet eisen dat IDS Consulting andere werkzaamheden gaat verrichten dan is afgesproken.
Artikel 18 - Ingebrekestelling
- De Klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan IDS Consulting.
- De Klant is ervoor verantwoordelijk dat haar ingebrekestelling IDS Consulting ook daadwerkelijk op tijd bereikt.
Artikel 19 - Aansprakelijkheid Klant
- Wanneer IDS Consulting een overeenkomst aangaat met meerdere Klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor het nakomen van de afspraken in die overeenkomst.
Artikel 20 - Aansprakelijkheid IDS Consulting
- IDS Consulting is alleen aansprakelijk voor schade die de Klant lijdt wanneer die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
- Wanneer IDS Consulting aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade die verband houdt met de uitvoering van een onderliggende overeenkomst.
- IDS Consulting is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden.
- Wanneer IDS Consulting aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten beroepsaansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Wordt geen schadebedrag uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
- Alle afbeeldingen, foto?s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting.
Artikel 21 - Vervaltermijn
- Elk recht van de Klant op schadevergoeding van IDS Consulting vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 BW.
Artikel 22 - Ontbinding
- De Klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer IDS Consulting toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van haar verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of geringe betekenis.
- Is de nakoming van de verplichtingen door IDS Consulting nog mogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat IDS Consulting in verzuim is.
- IDS Consulting mag de overeenkomst met de Klant ongedaan maken, wanneer de Klant haar verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer IDS Consulting kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om aan te nemen dat de Klant haar verplichtingen niet zal nakomen.
Artikel 23 - Overmacht
- In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van IDS Consulting door de Klant niet aan IDS Consulting kan worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht.
- Onder de overmachtsituatie in lid 1 valt onder meer ook:
- een noodtoestand zoals een burgeroorlog of natuurramp
- wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen
- stroom-, elektriciteits- internet-, computer- of telecomstoringen
- computervirussen
- stakingen
- overheidsmaatregelen
- vervoersproblemen
- slechte weersomstandigheden
- werkonderbrekingen
- Wanneer zich een overmachtsituatie voordoet waardoor IDS Consulting 1 of meer verplichtingen naar de Klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat IDS Consulting kan nakomen.
- Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de Klant als IDS Consulting de overeenkomst schriftelijk in zijn geheel of deels ongedaan maken.
- IDS Consulting hoeft in een overmachtsituatie geen vergoeding aan de Klant te betalen, ook niet wanneer IDS Consulting hiervan voordeel heeft.
Artikel 24 - Wijziging overeenkomst
- Wanneer het voor de uitvoering ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigen, kunnen de Klant en IDS Consulting de overeenkomst aanpassen.
Artikel 25 - Wijziging algemene voorwaarden
- IDS Consulting mag deze algemene voorwaarden wijzigen.
- Wijzigingen van ondergeschikt belang mag IDS Consulting altijd doorvoeren.
- Ingrijpende wijzigingen zal IDS Consulting zoveel mogelijk vooraf met de Klant bespreken.
- Een consument mag bij een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst opzeggen.
Artikel 26 - Overgang van rechten
- De Klant kan geen rechten uit een overeenkomst met IDS Consulting aan anderen overdragen zonder schriftelijke toestemming van IDS Consulting.
- Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals in artikel 3:83 lid 2 BW.
Artikel 27 - Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid
- Wanneer 1 of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan heeft dit geen invloed op de overige bepalingen van deze voorwaarden.
- Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat IDS Consulting bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.
Artikel 28 - Toepasselijk recht en bevoegde rechter
- Op deze algemene voorwaarden is Nederlands recht van toepassing.
- De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van IDS Consulting is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen de Klant en IDS Consulting, tenzij de wet iets anders bepaalt.
Opgesteld op 01 januari 2025.